18.11.06

Batal Hak Melayu Batal Jus Soli?

Melayu merupakan gelaran bagi etnik-eknik kecil di kepulauan Hindia Timur yang berhubungan antara puak yang berlainan bahasa menggunakan bahasa Melayu. Bahasa Melayu tersebar ketika empayar Melaka menguasai ekonomi Nusantara 600 tahun lalu. Hindia Timur disebut Nusantara dalam bahasa Melayu.

Malaysia pula merupakan gelaran antropologis Barat kepada kepulauan Nusantara sejak mereka mula mengkaji ras manusia beratus tahun lalu. Namun, kesan imperialisme yang melibatkan persaingan tanah jajahan oleh bangsa Eropah, Nusantara berpecah kepada dua apabila Inggeris berjaya menguasai Selat Melaka.

Negara Malaysia yang wujud pula merupakan adunan yang dicipta kesan dari imperialisme Inggeris. Sebahagian besar Nusantara yang dijajahi Belanda mengisyhtiharkan kemerdekaan melalui pengunduran Jepun lalu membentuk negara kuasa pusat bernama Indonesia.

Kemerdekaan negara yang kemudiannya dinamakan Malaysia hanya dicapai setelah 11 tahun Indonesia berjaya berbuat demikian dengan mematahkan cubaan pendudukan semula Belanda. Malaysia tidak dapat berbuat demikian apabila British telah lama mentadbir negeri-negeri Melayu dengan sistematik dan berpiagam yang memerlukan pengendalian jentera pentadbiran yang cekap.

Pun begitu, bermula tahun 1948, ketika negara Israel lahir, negara-negara penjajah telah bersiap sedia untuk memerdekakan tanah-tanah jajahan mereka melalui perlembagaan yang tertulis atas restu mereka.

Tunku Abdul Rahman menggunakan diplomasi semaksima yang mungkin bagi membolehkan kemerdekaan diperoleh dengan cara yang teratur. Pembentukan perlembagaan oleh Tunku Abdul Rahman disulitkan dengan keengganan British untuk menghantar pulang tenaga kerja asing yang memaksa beliau mengutarakan idea kerakyatan bagi mereka yang lahir di tanah orang-orang Melayu ini.

Namun, tidak ramai generasi hari ini menyedari bahawa hakikat kerakyatan tenaga kerja asing di negara ini adalah berdasarkan prinsip jus soli yang diambil kira dalam pembikinan perlembagaan. Orang Melayu membantah hebat. Sebagai imbangan dari ribut sahsiah bangsa Melayu itulah konsep hak istimewa Melayu digunakan dan dipersetujui oleh semua.

Kaum pendatang tidak terfikir bentuk negara apakah yang akan dimerdekakan kerana dibayangi dilema kewarganegaraan. Konsep hak istimewa Melayu dipersetujui oleh mereka bagi menjamin prinsip jus soli digunapakai.

Tetapi, hari ini, ada dikalangan kaum bukan Melayu di negara ini, tanpa rasa segan ke atas diri mereka sendiri kerana menutup mata kepada sejarah, bebas menyindir, membincang dan mentertawakan relevan hak istimewa orang Melayu di Malaysia di dalam akhbar dan internet menggunakan medium bahasa bukan Melayu.

Malah, ramai pula dikalangan mereka yang melahirkan rasa bimbang ke atas penghijrahan tenaga kerja Indonesia yang merupakan pengisi kitaran yang pernah diisi oleh mereka walhal rakyat Indonesia merupakan masyarakat Nusantara. Yang membezakan keadaan kini ialah jumlah kemasukan dikawal ketat oleh dasar-dasar baru.

Benar bahawa pemimpin Melayu terdahulu melakukan kesilapan dengan menggadaikan hak istimewa Melayu dengan prinsip jus soli. Prinsip ini juga merupakan kunci membantu kaum Cina di Singapura mendapat tiket untuk melabuhkan punggung selamanya di rantau ini. Jika tidak masakan Singapura membebaskan diri dari British melalui Malaysia.

Apakah hal ini dilihat oleh sesetangah kaum bukan Melayu yang dijadikan rakyat-rakyat raja Melayu, dengan sikap pengkhianatan pada janji, menggesa prinsip jus soli itu ditiadakan supaya hak istimewa Melayu boleh terhapus?

Lebih-lebih lagi, jos soli mewujud kekhuatiran dikalangan mereka terhadap fenomena kerakyatan anak-anak pendatang tenaga kerja asing terutamanya Indonesia pada masa ini yang mengakibatkan pengecilan saiz bukan Melayu di negara ini.

Jika ini benar-benar dicita-citakan, ianya bermakna mereka mendesak kewarganegaraan mereka dikaji semula.

Apakah dengan menggugurkan prinsip jus soli, mereka tidak merasakan bahawa kerakyatan mereka akan lucut? Secara prinsip dan imbangan, dengan membatalkan hak istimewa Melayu, perlembagaan turut secara automatiknya membatalkan prinsip jus soli.

Maka dengan itu, segalanya kembali ke meja rundingan pada saat perlembagaan dirangka dan segala kestabilan perlu bersedia untuk digadaikan.

Pengkritik hak istimewa Melayu mempunyai pemikiran sempit kerana mereka tidak dapat menembusi corak sebenar jalan menuju kemerdekaan negara ini yang dipenuhi oleh perbincangan yang disepakati dengan konsep menang-menang.

Mereka lupa bahawa jus soli tidak wujud tanpa dambaan pihak yang mengharapkannya dan hak istimewa Melayu tak akan wujud tanpa tugasnya sebagai wang jaminan untuk merealisasikan penggunaan prinsip jus soli.

Jika kritikan mereka bukan disebabkan kejahilan mereka mengenai sejarah, mereka adalah golongan yang cuba memporak perandakan keharmonian negara dan perlu ditahan untuk siasatan.Dengan mempersoalkan isu hak istimewa orang Melayu serta apa juga yang berkaitan dengan orang Melayu terutamanya agama Islam, terlalu jelas bahawa mereka juga mempertikaikan prinsip jus soli yang merakyatkan setiap pendatang yang lahir di Nusantara Malaysia.

Jus soli kurang menjadi ingatan kaum bukan Melayu lantaran ia tidak dijadikan mainan oleh pemimpin politik Melayu apabila hak istimewa Melayu dipertikai. Ini kerana kesopanan, toleransi, sikap menjaga hati yang begitu menebal dalam peradaban Melayu.

Tetapi apabila isu hak istimewa Melayu cuba dibuang tanpa pembatalan prinsip jus soli yang mana kedua-duanya lahir bagi mengimbangkan sesebuah polemik genting, maka ianya mengundang ke arah negara ketika mula hendak ditubuhkan.

Tiada siapa mahu melihat negara ini kembali memulakan pentadbirannya seperti hari-hari pertama ia mendaulatkan perlembagaan tanpa hak istimewa Melayu dan tanpa prinsip jus soli. Ini bermakna kaum yang sebelum ini telah mempunyai kerakyatan, perlu berubah.

Apakah mereka perlu memperbaharui pas kerja di negara ini atau pulang ke kampung halaman nenek moyang mereka untuk memulakan hidup baru di tanah asal.Orang Melayu juga tidak mahu untuk tiba-tiba menjadi mundur tanpa kegiatan ekonomi, kembali kepada kehidupan sara diri dan lebih buruk apabila kepayahan mencetus perang saudara dan segalanya bermula semula dengan kacau bilau.

Inilah apa yang patut digambarkan kepada ramai oportunis di negara ini yang sentiasa tidak melahirkan penghargaan atas apa yang telah ada hari ini. Ramai kalangan masyarakat telah dicekup oleh oportunis-oportunis ini bagi menzahirkan kacau bilau yang amat mereka inginkan.

Akibatnya, dakwaan melulu, komen sindiran dan ulasan bodoh tersebar di akhbar dan internet.Pemerintah Malaysia perlu memperbanyakkan pengkisahan sejarah negara dan sejarah nasionalisma dan melipatgandakan penyampaian maklumat berhubung kisah-kisah penubuhan negara ini mulai dari hari ini dengan menzahirkan filem dan dokumentari semua bahasa dan penuh giat.

Biarlah ulangtahun kemerdekaan Malaysia yang ke 50 pada tahun 2007 memberikan kesedaran yang menyeluruh kepada rakyat negara ini berhubung pentingnya merangka masa depan dengan menjadikan sejarah sebagai asas untuk membina masa depan. Ianya cukup penting bagi memencilkan golongan buta sejarah dan berhati busuk ini agar mereka luput dalam lipatan sejarah.

Melayu Perlu Cauvinistik

Orang Melayu tidak seharusnya alpa tentang definasi sejarah mereka dari kacamata Barat. Ini kerana, mengikut kajian mereka sejak lebih 100 tahun dahulu, keterbukaan dan penerimaan orang Melayu ke atas sistem yang mereka perkenalkan suatu ketika dahulu ditafsirkan mengikut pandangan yang sinis.

Lantaran itu, kemasukan penghijrah dari bangsa yang lain dialu-alukan bagi memenuhi impian mereka untuk mempercepatkan pembangunan sumber manusia yang sangat mereka perlukan. Ini terpaksa dilakukan apabila tiada penganggur Melayu yang wujud ketika itu kerana pada ketika itu, setiap orang Melayu telah mempunyai komitmen sendiri terhadap kegiatan sara diri masing-masing.

Selepas lebih separuh abad, saatnegara mencapai kemerdekaan, telah nyata bahawa orang Melayu sendiri mengilhamkan untuk membentuk sebuah negara yang mempunyai demografi yang turut dibentuk oleh penghijrah. Hakikat ini adalah bersyarat tetapi selepas 50 tahun, ianya seolah-olah tidak pernah berlaku pada pemikiran oportunis yang diberi mandat untuk bersuara.

Setelah 50 tahun mencapai kemerdekaan, orang Melayu dilihat tercari-cari arah untuk memperkasakan ekonominya dengan diwarnai percanggahan mengenai ekuiti, persoalan berhubung perlembagaan dan kehilangan jati diri yang kebanyakannya tercetus hasil sosiologi yang teradun sepanjang tempoh pasca kemerdekaan.

Dalam satu perhimpunan agung parti Melayu terbesar pada tahun 2006, tercetus semangat untuk memberi nafas baru pada nasionalisma Melayu dengan usul-usul yang dilihat dapat menzahirkan keperkasaan bangsa Melayu.

Pengukuhan Bahasa Melayu sebagai medium kebangsaan, tulisan jawi sebagai lambang sejarah jati diri, pegangan agama sebagai lambang syiar yang teguh serta subjek ekonomi sebagai agenda besar menjadi perbahasan penting sehingga menjemput reaksi yang bukan kecil.

Apakah silapnya apabila isu begini perlu ditegaskan dalam perhimpunan parti Melayu yang cukup besar dan penting pada usia parti tersebut melebihi 60 tahun dan sejak nasionalisma Melayu mula tersemai lebih 120 tahun yang lalu? Tambahan lagi di saat mata dan telinga dunia secara terang atau senyap sedang mengikuti perkembangan politik negara ini.

Ini adalah kerana ianya merupakan kesan dari sikap orang Melayu sendiri yang dilihat agak skeptikal terhadap keupayaan mereka sendiri. Kesan dari sikap ini, orang Melayu lebih gemar menggunakan sumber yang memudahkan kehidupan natijah dari sikap mesra dan toleran mereka terhadap pendatang luar Nusantara yang sejak ratusan tahun dahulu telah sedar akan keuntungan yang bakal mereka peroleh apabila berurusan dengan orang Melayu.

Seruan untuk mempertingkatkan ekonomi kaum Melayu telah mula didengari sejak tragedi 13 Mei 1969. Seiring dengan tempoh 40 tahun usaha memperkasakan ekonomi orang Melayu dilaksanakan, iklim perdagangan dunia membesar ke tahap yang tidak mungkin terfikir oleh arkitek ekonomi negara terdahulu.

Hari ini, ekonomi orang Melayu semakin mengecil apabila indikasi ekonomi negara ini tergabung dengan piawaian sistem ekonomi terbuka. Hasrat kerajaan untuk membantu orang Melayu dibuat dengan penuh ketelusan dan sentiasa dihebahkan secara umum. Kesan dari ini hujah berhubung prinsip kesamarataan mula kedengaran dan penyakit ini tertular difikiran masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.

Memang benar golongan yang mempersoalkan dasar yang diambil dalam mempertahankan perlembagaan dan dasar memakmurkan pribumi yang tersisih kesan sistem ekonomi penjajah ialah golongan sama ada buta sejarah atau berniat jahat namun berapa lamakah lagi untuk orang Melayu meletakkan diri mereka sendiri pada halaman perbahasan tak berkesudahan ini.

Ramai pemimpin politik Melayu mempunyai cita-cita untuk menjaguhi isu berhubung ekonomi Melayu. Tetapi benarkah mereka benar-benar berhati ultra-Melayu? Benarkah mereka mengutamakan bangsa sendiri dalam segala segi?

Sikap ultra-Melayu yang dimaksudkan ialah semangat dari hati yang paling dalam untuk mempertingkatkan taraf hidup orang Melayu hingga ke tahap yang boleh dibanggakan. Ini tidak mungkin terjadi sekiranya orang Melayu terus dibiar didodoikan dengan hiburan, material dan keghairahan untuk menjadi hamba perkembangan gaya dan fesyen.

Pemimpin Melayu harus mempunyai jiwa untuk merancang kaedah motivasi dan kesedaran dengan pendekatan yang berbeza-beza mengikut lapisan umur yang diperincikan. Survival bangsa serta halatujunya perlu diserapkan kepada orang Melayu supaya tersemat difikiran mereka bahawa memperoleh kejayaan diri sebagai peraturan hidup.

Namun, amat malang apabila disebalik laungan memperkasakan bangsa digahkan, sikap dan mentaliti kebanyakan dari orang Melayu tetap sama. Mencari sesuatu yang mudah, murah, senang dan pada masa yang sama membataskan kepuasan mereka pada sesuatu yang mudah diperoleh.

Industri tekstil, elektronik, pembinaan, pertukangan, makanan mentah dan pengangkutan swasta semuanya ditawarkan dengan nilai yang serendah mungkin oleh kaum bukan Melayu. Akibat dari sikap mengambil jalan yang memuaskan hati, mudah, murah dan ketiadaan sifat chauvinistik, orang Melayu menyumbangkan lebih tiga perempat kuasa perbelanjaan mereka kepada kaum bukan Melayu.

Hal ini menjadi asam garam hidup majoriti orang Melayu termasuk di kalangan pemimpinnya sendiri. Ianya seolah-olah tidak dipedulikan tetapi apabila diperkatakan tentang ekonomi bangsa, ramai yang tersentak lalu mengusulkan cadangan-cadangan yang diinspirasikan hasil dari petunjuk semasa namun gagal mencetuskan kesedaran yang menyeluruh.

Dasar-dasar membantu orang Melayu yang dicetuskan terdedah kepada jalan kegagalan apabila semangat ultra-Melayu itu sendiri pudar atau langsung tidak ada. Bukankah sikap cauvinistik telah meletakkan ekonomi kaum Cina ke tahap yang dapat dibanggakan?

Ekonomi bangsa Melayu mampu untuk meningkat secara drastik hanya apabila berlaku revolusi minda besar-besaran yang belum pernah terjadi dalam peradaban Melayu. Revolusi yang menuntut kesedaran mutlak orang Melayu amat penting dalam perjalanan survivalnya.

Revolusi ini tidak memungkinkan ketidakstabilan kaum kerana ianya merupakan urusan orang Melayu semata-mata dan ianya merupakan garapan dari kaedah yang digunapakai oleh kaum bukan Melayu yang telah maju ekonominya.

Pemikiran dan sikap mengutamakan bangsa sendiri dalam urusan yang melibatkan ekonomi perlu ada dari sekecil perdagangan dan sebesar-besar urusan demi survival bangsa. Memang pedih untuk berhadapan dengan hakikat yang dihadapi orang Melayu hari ini apabila kuasa beli mereka yang telah memperkayakan golongan pedagang dibalas dengan pandangan sinis dan sanggahan nakal yang menguji kesabaran.

Maka dengan itu, telah tiba masanya untuk orang Melayu membersihkan lumpur yang terpalit dan mula berubah untuk membentuk kekuatan ekonomi yang drastik. Selain dari hanya memikirkan kemudahan yang ditawarkan, wajar bagi pemimpin-pemimpin Melayu yang melaungkan misi memperkasakan ekonomi bangsa hari ini untuk merevolusikan pemikiran bangsa.

Parti-parti politik yang mewakili orang Melayu seharusnya melupakan percanggahan politik dalam urusan yang melibatkan ekonomi orang Melayu. Orang Melayu yang berjumlah hampir 14 juta di negara ini mampu menjana kemakmuran ekonomi sendiri dengan mula diarahkan untuk menuju matlamat Melayu yang maju.

Setiap pemimpin yang dilihat mewakili kaum-kaum Melayu seharusnya memperjuangkan matlamat ini dengan bukan sekadar kata-kata tetapi dengan idea bernas, kritikal dan tajam yang digerakkan dengan langkah yang mencairkan kebekuan minda segenap lapisan masyarakat Melayu agar semangat kebangsaan Melayu mekar dalam menuntut kejayaan ekonomi.