28.3.06

Percaturan Singapura

Bagaimanakah Singapura tiba-tiba wujud di Asia Tenggara? Kewujudan sebuah negara bandar di atas pulau yang dihuni majoriti pendatang Asia Timur era British merupakan hakikat yang ironik ditengah-tengah rantau 250 juta orang penduduk Nusantara.
Apakah Singapura relevan kewujudannya. Jika dilihat pada awal tahun 1960an, sedekad setelah doktrin republik Indonesia gagal meletakkan semenanjung Tanah Melayu di bawah pemerintahan Jakarta, krisis timbul apabila hubungan British dan Malaya memberikan kelebihan kepada Kuala Lumpur untuk membawa Sarawak dan North Borneo mewujudkan negara bernama Malaysia. Pada 16 September 1963, Sarawak dan North Borneo yang dinamakan semula sebagai Sabah, diisythiarkan menyertai Malaya membentuk Malaysia setelah pungutan suara yang dianjurkan oleh PBB dilakukan. 80% pemilih memilih untuk menyertai Kuala Lumpur.
Kesan dari itu, Indonesia menjalankan penentangan besar-besaran bagi menuntut kembali wilayah yang kononnya milik mereka. Bermula dari itulah konfrontasi bermula dan berlarutan hampir 2 tahun sehingga kejatuhan presiden Sukarno pada tahun 1965.
Ramai yang tidak melihat mainan Barat dalam kewujudan Singapura. Desakan Amerika Syarikat dan Britain yang menyokong Malaysia sepanjang konfrontasi Malaysia-Indonesia membawa makna besar. Singapura dilanda rusuhan kaum pada ketika Malaysia dan Indonesia bergelut sesama sendiri.
Ini berpunca daripada tuntutan melampau puak-puak radikal yang mengamalkan chauvinisme Cina. Akibatnya Singapura menjadi isu yang perlu diberi kata putus oleh Tunku Abdul Rahman akibat desakan Amerika Syarikat dan Britain.
Keadaan menjadi sangat genting apabila Sukarno tetap mahukan Malaysia ditadbir Jakarta. Tetapi segala-galanya menjadi tenang setelah Singapura dikeluarkan oleh Tunku Abdul Rahman walaupun terdapat tentangan dari sesetengah pemimpin UMNO. Sukarno berganti Suharto. Segalanya pada 1965.
Apakah kewujudan Singapura merupakan caturan Barat ke atas Nusantara? Bagaimanakah untuk kita membawa Singapura mencapai satu aspirasi yang berkepentingan rantau Nusantara?
Persoalan akan tetap tidak terjawab selagi penduduk rantau Nusantara tidak bersatu.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home