13.3.06

Suburkan Nasionalisma

Apakah yang dimaksudkan dengan nasionalisma hari ini. Apa pula erti nasionalisma hari ini di mana negara menghadapi cabaran amat getir bagi melestarikan ekonomi untuk dipacu ke arah negara maju pada tahun 2020. Ini telah menjadi sesuatu yang sangat memerlukan penelitian dan usaha keras untuk mendidik rakyat untuk lebih memahami tanggungjawab berat kerajaan.

Malaysia diuji dengan cabaran global dan cabaran mendidik masyarakat sendiri. Nasionalisma semakin terhakis kesan dari fundamentalisme dan liberalisasi yang turut mecetuskan konflik lebih terperinci sesama dua puak ini. Sementara elemen peringkat antarabangsa memerlukan caturan yang bijaksana apatah lagi sebagai sebuah negara Islam yang dilihat sebagai antara paling moden dan maju.

Iklim antarabangsa yang bersuhukan perbalahan Barat dan Islam turut menjadi sebahagian unsur yang diambil kira dalam membina Malaysia masa depan. Sebagai negara yang terbentuk di dalam wilayah yang diislamkan sekitar 500 tahun lalu, Malaysia kekal dihuni oleh majoriti orang Islam dan politik Malaysia sendiri mempunyai lebih 20% pengaruh parti bersuara Islam. Namun dari itu, parti demokratik yang sejarahnya diwarnai oleh pejuang pro-komunis iaitu DAP, turut memiliki kekuatan suara yang sama. Parti campuran, Barisan Nasional yang ditunjang oleh parti Melayu UMNO, berjaya memulihkan ketunjangannya di dalam Barisan Nasional setelah berjaya mendapat sokongan dua pertiga orang Melayu atau kira-kira 4 juta pengundi Islam pada pilihanraya ke 11 tahun 2004.

Seharusnya, orang Melayu bersatu kembali untuk teguh dibelakang kerajaan dalam usaha untuk menguatkan penguasaan bangsa dan negara dalam ekonomi dan ilmu bagi memantapkan kembali ekonomi Melayu dan berjihad untuk mengembalikan kekuatan ekonomi Islam di Malaysia dan tidak mudah leka dengan mainan korporat.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home